Het belang van een goed team

Eerlijk is eerlijk: een succesvol bedrijf in je eentje runnen is onmogelijk. Dat doe je samen. Belangrijk is dat complexe processen op de juiste manier verlopen, elke dag. Voor Kwekerij de Zuidplas betekent dat een focus op zowel efficiëntie als klanttevredenheid. In de praktijk blijken dat twee uiteenlopende zaken. Ondernemer Juriaan vertelt hoe hij dit aanpakt.
Met beide benen op de grond
Wat Juriaan kenmerkt is dat hij graag meehelpt op de werkvloer. ‘Ik vind het belangrijk om aanwezig te zijn binnen het bedrijf. Ik voer het werk uit, maak op de fiets rondjes door de kas om met collega’s een praatje te kunnen maken. Vooral op maandag, dan vraag ik naar hoe het weekend was. Ook de koffiepauzes zijn belangrijk om het onderlinge contact goed te houden. Ik ben geïnteresseerd in de ander en vraag collega’s vaak om met me mee te denken. De uitkomst daarvan verrast me keer op keer, en wel op een positieve manier.’
Ontwikkelen en investeren
Als het werk goed loopt is er ruimte voor ontwikkeling, is Juriaans ervaring. ‘En als het werk goed loopt, dan geeft mij dat tijd om op onderzoek uit te gaan en te investeren in mens of machine als dat nodig blijkt. Het belang van ontwikkeling geldt ook voor de mensen van ons team; de zogezegde teamontwikkeling. Ik vind het belangrijk dat medewerkers zich kunnen ontwikkelen binnen Kwekerij de Zuidplas omdat ik graag zie dat zij het hier naar hun zin hebben.’
‘Ik vind het belangrijk dat medewerkers zich kunnen ontwikkelen binnen Kwekerij de Zuidplas omdat ik graag zie dat mensen het hier naar hun zin hebben.’
Duurzame werkrelaties
Over het algemeen werken medewerkers uit het team van Kwekerij de Zuidplas hier vrij lang. Sommigen wel zevenentwintig jaar! ‘Onlangs vierden we twee jubilea van collega’s die hier 12,5 jaar werkten. De onderlinge betrokkenheid is groot binnen het bedrijf.’ Hiervoor sleepte de teler diverse certificaten binnen die de sociale kwalificatie van het bedrijf waarborgen. Voor de liefhebbers: deze kwalificatie kent de afkorting MPS-SQ. Het gaat hierbij om kenmerken van goed werkgeverschap zoals een degelijke omgang, een fatsoenlijk loon en werkbare werktijden. Maar het gaat ook om algemenere zaken, zoals de aanwezigheid van een kantine. En de kwalificatie reikt tot buiten de grenzen van de kas: zelfs de impact op de omringende gemeenschap van het bedrijf wordt beoordeeld.